woensdag 8 april 2009

Techniekproject groep 1-2c BS De Zuidwester

Door: Engelie Nouwens, Leerkracht gr1-2c en ICC-er van BS De Zuidwester

De onderbouw van BS De Zuidwester is tijdens het techniekproject volledig ondergedompeld in techniek gekoppeld aan textiel. In alle groepen zijn veel activiteiten gedaan. Hieronder lees je het verhaal van groep 1-2c.

Het Techniekproject is geopend doormiddel van een toneelstuk door verteltheater Erwazzus.
Het is gespeeld door Helga de Wit en is speciaal rondom ons thema techniek en textiel gemaakt voor de opening van het project.
In dit toneelstuk kwamen verhalen aan bod zoals Doornroosje en de nieuwe kleren van de keizer, maar ook verhalen over schapen en wol.
Na deze leuke opening zijn we in de groep aan de gang gegaan.
Natuurlijk heb ik een thematafel gemaakt rondom schapen, wol en textiel. Er is een themahoek gemaakt, de schapenwerkplaats gemaakt en de kinderen zijn bezig geweest met weven, haken, lapjes aan elkaar maken.




De schapenwerkplaats; de plek om te experimenteren

Tijdens taalactiviteiten zijn er verschillende prentenboeken aangeboden en hebben we een versje en liedjes aangeleerd.
Dit zijn de zaken die we ook bij ieder ander project doen in de groepen 1 en 2.
De zaken die maken dat het een techniekproject werd zijn de volgende:



Bezoek aan het Audax Textielmuseum Tilburg


We zijn naar het textielmuseum geweest voor een rondleiding en een wokshop vilten. Om dit voor te bereiden is er een intensieve uitwisseling geweest over de email waarin de kinderen al iets te horen kregen over het museum en wat dat zoal inhoudt en de kinderen mailden verhalen terug naar Saskia Dellevoet van de bibliotheek. Dit mailproject was een onderdeel van het project “Stad op Stelten-aKWamarijn”.
Het is een brede school project dat heeft aangesloten op het techniekproject.
Door het heen en weer mailen hebben de kinderen anders en gerichter in het museum rondgekeken.


We hebben uitgebreid behandeld in de groep hoe het gaat met het schaap totdat het wol op een bolletje is.
Daarna zijn we gaan kijken op welke manier je lapjes stof kunt krijgen door te weven, haken, breien, maar ook door te vilten.
Toen zijn we gaan kijken wat je met die lapjes kan doen.

We hebben in de groep onderzocht hoe sterk een draad is en welke draad het sterkst is en hoe je een draad sterker kan maken, omdat we van een sterke draad een handvat gingen maken.
Daarna hebben we allerlei tassen onderzocht. Hoe gaan ze open, waarvoor zijn ze gemaakt, hoe kun je ze dragen, in welke tas kun je veel boodschappen stoppen enz.
We gaan namelijk een tas maken.
Ook hebben we nog bekeken hoe je de witte wol van een schaap een kleurtje kunt geven.




Toen zijn we aan de gang gegaan met vlechten en draaien van een draad om een stevig handvat te maken. Ook hebben de kinderen de tas beschilderd met textielverf.





Draad draaien; onze beschilderde tassen

Om de verf te fixeren moesten ze gestreken worden en daarna kon de naaimachine erbij gehaald worden.
Iedereen was heel er blij met het uiteindelijke resultaat en nu nog worden de tassen dagelijks mee naar school genomen met het fruithapje erin.



Fixeren door te strijken; de juf achter de naaimachine

Wat het techniekproject voor mij persoonlijk erg bijzonder heeft gemaakt, heeft ook te maken met het uitwisselingsproject met de school en mensen uit België georganiseerd door het Europees platform.
Ze hebben een week meegewerkt, meegeleefd en meegenoten van alles wat er gebeurde op school in mijn groep maar ook in alle andere groepen.
Het is erg fijn om te merken hoe goed iedereen ze een welkom gevoel hebben gegeven.



Ons team met de Belgische gasten

Geen opmerkingen: