zaterdag 12 april 2008

Stad op Stelten, een Rode Draad door de wijk

Wat is Stad op Stelten?
Project Stad op Stelten is een initiatief van de Bibliotheek Midden Brabant in samenwerking met
CiST en de Gemeente Tilburg. Doel van het project is het verstevigen van het reeds bestaande wijknetwerk rondom de thema’s leesbevordering, cultuureducatie en mediawijsheid. Centraal staan kinderen met de basisschoolleeftijd 4 -12 jaar. In Tilburg zijn er vier pilotlocaties. Bibliotheek Tilburg Centrum is er een van.


Locatie aKWAmarijn
Stad op Stelten
Brede School aKWAmarijn bestaat uit:
1) basisschool
de Zuidwester
2)
De Twern: de Kinderraad, Jongerenwerk en de Woensdagmiddagclub in wijkcentrum de Nieuwe Stede
3) BSO de Vlinderberg van
Kinderstad
4) de Bibliotheek Midden Brabant, Tilburg Centrum.


Themakeus aKWAmarijn
In september 2007 was de eerste vergadering met de werkgroep op de Nieuwe Stede. We kozen unaniem voor nieuwe media: media-educatie, Internet, luisterboeken, digitaal tekenen, enz. Ook wilden we aansluiten bij de Rode Draad. Dit project geeft een professioneel, gestructureerd en systematisch aanbod van leesbevordering voor alle groepen van de basisschool. Een belangrijk doel van de Rode Draad is het stimuleren van het plezier in lezen. Op een speelse manier worden leerlingen op hun eigen niveau in aanraking gebracht met boeken. Uitgangspunt daarbij is dat een kind elk schooljaar in aanraking komt met een of meer aspecten rond lezen en leesplezier. Onze werkgroep aKWAmarijn heeft gekozen voor het Rode Draad onderwerp van groep 4: Sheherazades’ ladekastje (zie foto). De school krijgt een kasje met 6 laatjes. Elk laatje van het kastje sluit aan bij een boekgenre. Deze keus gaf ons veel vrijheid om aan te sluiten bij nieuwe media.





Activiteiten De Zuidwester
Sprookjes horen bij het culturele erfgoed en wakkeren
de fantasie aan. Groep 3 heeft kennis gemaakt met een bijzondere invulling van Roodkapje via de
Sprookjesvallei op Internet. De kinderen waren al bekend met Roodkapje door school (en thuis) maar bij deze internetversie kunnen kinderen door middel van aanvinken, zelf de verhaallijn bepalen, bijvoorbeeld door de hoofdpersoon een rood kippetje te laten zijn, in plaats van een meisje met een rood kapje. De meerwaarde van een dergelijke website? Op een speelse manier werk je aan geletterdheid en nieuwe media. Kinderen worden zich bewust van het feit dat ze kunnen spelen met een bestaand verhaal.


Groep 3 Sprookjesvallei Groep 4 Aladdin

De twee groepen 4 hebben naar een luisterboek van
Aladdin geluisterd. Daarna hebben ze bij de verschillende verhaalfragmenten tekeningen gemaakt. Deze tekeningen zijn vervolgens gescand en via een PowerPoint is een digitale versie van het sprookje Aladdin gemaakt. Dit eigen getekende digitale sprookje kan een plaats krijgen in de eigen klas maar kan ook ingezet worden voor de groepen 1-2 en 3. Alle onderbouwgroepen hebben het prentenboek per post toegestuurd gekregen.


De geest en het paleis van Aladdin en Hakima

Voor groep 1 t/m 4 van de Zuidwester, is er op woensdag 23 april 2008 een muzikale voorstelling van duizend en één nacht in theater
De NWE Vorst. De voorstelling wordt gespeeld door docenten van het Factorium.

Stad op Stelten had tot voor kort nog geen eigen logo. Groep 6 heeft dit onder begeleiding van kunstenares
Daphne Snellaars ontworpen. De logo’s zijn beoordeeld door kinderen van groep 6 van de andere pilotlocaties van Stad op Stelten. Op 18 maart 2008 vond de bekendmaking van het winnende logo plaats op de Zuidwester.


De kinderen van de Zuidwester hebben een mooie bokaal met het logo gekregen. Ook hebben ze van de bibliotheek een mooie poster met al hun ontwerpen erop en een CD-rom met een presentatie van alle getekende logo's gekregen.

Groep 8 heeft voor het leesbevorderingsproject Rode Draad (Cubiss) boeken en films vergeleken. Dat is natuurlijk een mooie ingang om de leerlingen kennis te laten maken met CineKid uit Amsterdam. Daarom heeft groep 8 van de Zuidwester in het kader van Stad op Stelten een workshop gehad van twee medewerkers van Cinekid.
CineKid heeft een programma Educatie. In 11 studio's kunnen kinderen interactief aan de gang met nieuwe media. Voor Stad op stelten-akwamarijn heeft groep 8 gewerkt met de studio teken(film)maker.



Werken met de tekenfilmmaker van CineKid

De workshop duurde 2,5 uur en bestond uit twee delen. In het eerste deel hebben ze geleerd hoe ze met de tekenfilmmaker moesten werken. De Zuidwester heeft een goed computerlokaal. Problemen op het gebied van internetaansluiting, PC's etc. zijn er niet geweest.
Met Stad op stelten- akwamarijn hebben we een mooie aanzet gemaakt om meer educatieve opdrachten met de studio's van Cinekid uit te werken, bijvoorbeeld bij andere onderdelen van het leesbevorderingsprogramma van de Rode Draad groep 5 t/m 7. Als we het aantal scholen in Tilburg dat met Cinekid werkt bekijken, zien we dat Bredeschool aKWAmarijn een van de eerste is, die hier actief mee bezig is. Het is dan ook de bedoeling in schooljaar 2008-2009 Cinekid weer en meer te laten terug komen bij de rode draad.

Op enkele kinderen na, vonden de leerlingen het een leuke en leerzame verwerkingsopdracht. Het niveau van de kinderen verschilde wat betreft computergebruik. De ene maakte vlot een tekening in de tekenfilmstudio, de ander had er echt nog moeite mee. Het aanbrengen van beweging in de getekende plaatjes, was iets wat ze vrij lastig vonden. Het tweede deel stond de rode draad opdracht centraal: maak een tekenfilmpje/ bewegende e-card van jouw favouriete boek. Het is jammer dat de schoolpagina nog niet volledig ingericht was. De werkjes van de kinderen zijn daardoor niet rechtstreeks te zien op de studio van bredeschool aKWAmarijn.


De Twern
De Woensdagmiddagclub van de Nieuwe Stede heeft een
bijzondere insteek genomen bij het ladekastje. Zij hebben samen met dramadocent Lieve van Tuijl een hoorspel gemaakt. De tekst hebben ze onder begeleiding van Jolanda Horsten bedacht. Lieve heeft de kinderen laten zien wat het is om een hoorspel te maken. Wat voor geluiden kun je daar allemaal voor gebruiken. In een heuse studio, de Tafelbergstudio, is het hoorspel opgenomen. Alleen al het maken en de opname was voor de kinderen een ervaring op zich. Het Hoorspel heeft een spannend karakter. Als je wil weten waarover het gaat, kom dan op 23 april naar de opening van de exposotie in de Nieuwe Stede.

De Kinderraad heeft als subthema veiligheid in de wijk gekozen. Samen met
Ceciel van der Weide hebben ze posters gemaakt die uitdrukken wat de kinderen wel/ niet willen in hun wijk.


Enkele posters

Ceciel heeft de kinderen kennis laten maken met pictogrammen en beelddenken. Met Jolanda Horsten hebben ze passende slogans bedacht. De posters zullen we gedrukt tegenkomen op de ramen van de wijkbewoners of in stickervorm. Op deze manier zijn de kinderen betrokken bij de leefbaarheid en veiligheid van hun wijk.


Jongerenwerk gaat in maart en april aan de slag met filmpjes maken. YouTube is een begrip op zich maar wat wil je nou eigenlijk naar buiten brengen? Zou je zomaar je hele hebben en houwen op internet plaatsen? Wij dachten van niet! Daarom maken we filmpjes van ‘Ik en mijn wijk’. Onder begeleiding van videokunstenaar Vincent Vriens, maken de jongeren een scriptje, filmen en bewerken ze dit voordat ze het op ‘het web’ gaan zetten. Of ze op YouTube of bij CineKid komen, dat is nog even een verrassing.


BSO De Vlinderberg
(Kinderstad)
De Vlinderberg wenste een digitaal (luister)prentenboek gemaakt door de kinderen. Ze hebben met auteur
Jolanda Horsten een tekst geschreven. Die tekst is onder begeleiding van kunstenares Daphne Snellaars met de kinderen bewerkt in kleurige schilderijen. Vervolgens zijn de schilderijen gefotografeerd door fotografe Claudia de Boer. Het resultaat is ‘Zoo leuk: kids in de kooi!’, een digitaal prentenboek. De muziek is gemaakt door Corné Biekens. Een aantal kinderen heeft in de bibliotheek een workshop PowerPoint gekregen om te leren hoe je met een simpel programma een digitaal boek kan maken. Alle partners van aKWAmarijn krijgen een exemplaar van het prentenboek. Daarnaast zijn we nu 26 prachtige schilderijen rijker!


Giraf & Krokodil


Feestelijke afsluiting Stad op Stelten en opening expositie
Nieuwsgierig geworden? Op 23 april 2008 wordt Stad op Stelten
Brede School aKWAmarijn feestelijk afgesloten. Groep 1 t/m 4 van de Zuidwester, gaat van 10.30-11.15u naar de muzikale voorstelling ‘duizend en één nacht’ in theater De NWE Vorst. De voorstelling wordt gespeeld door docenten van het Factorium. De enthousiaste spelers zetten een sprookjesachtige interactieve voorstelling neer. Thema van de voorstelling is Aladdin. De wekelijkse woensdagmiddagactiviteiten van wijkcentrum de Nieuwe Stede sluiten op 23 april aan bij wat er tijdens het project Stad op Stelten aKWAmarijn is gedaan. Zoals elke week, beginnen deze activiteiten om 14.00u. Ook andere kinderen uit de wijk kunnen zich hiervoor inschrijven via De Zuidwester en De Nieuwe Stede. Entertainer Peer de Graaf bezoekt de kinderen tijdens de activiteiten. Op een interactieve manier en met de nodige humor, bereidt hij de kinderen voor op wat er om 15.00u komt: de presentatie en opening van de expositie van Stad op Stelten locatie aKWAmarijn in wijkcentrum De Nieuwe Stede. Tot wanneer de expositie in de Nieuwe Stede te zien zal zijn en waar hij daarna naartoe reist, maken we nog bekend. Om 15.00u is de feestelijke afsluiting van Stad op Stelten in wijkcentrum De Nieuwe Stede aan de Capucijnenstraat 156. Peer de Graaf vermaakt met de kinderen het publiek in de grote zaal. De kinderen bieden onder zijn begeleiding de producten aan die in de afgelopen periode zijn gemaakt. We eindigen met de opening van de expositie in wijkcentrum De Nieuwe Stede. Alles wat de kinderen tijdens het project gemaakt hebben, zal te bewonderen zijn. Ook is er een hapje en een drankje.

Geen opmerkingen: