De Zuidwester groep 1-4 gaat op 23 april naar de voorstelling 'Duizend en één nacht' van het Factorium (zie CiSTbrochure) in theater de NWE Vorst. Beter kon het niet aansluiten qua thematiek: Stad op Stelten-aKWAmarijn heeft als thema gekozen: Sheherazades' ladekastje. In overleg met de spelers van het Factorium, is de voorstelling aangepast voor de kinderen van De Zuidwester. Het verhaal van Aladdin leek ons voor deze doelgroep het meest geschikt. Het theaterbezoek aan De NWE Vorst in het kader van cultuureducatie is voor kinderen waardevol. Veel kinderen zijn nooit eerder in een theater geweest. De NWE Vorst ligt midden in het centrum, dat biedt weer opties om aandacht te besteden aan ruimte-wijk-stad. In de voorbereiding op het theaterbezoek zijn denkvragen verwerkt die bijdragen aan mondelinge taalvaardigheid omdat ze taaluitingen uitlokken.
Digitale uitnodiging
De Zuidwester heeft aangegeven nieuwe media te willen integreren daarom is gekozen voor een moderne manier van uitnodigen: de email. Op maandag 7 april 2008 hebben alle groepen 1-4 via de leerkracht een eerste mail gehad met daarin een uitnodiging per PowerPoint. Kinderen worden zich hierdoor bewust van nieuwe media en communicatie. Ze worden nieuwsgierig naar de inhoud van de volgende mail en naar de theatervoorstelling. Van maandag 14 t/m vrijdag 18 april 2008 hebben ze iedere dag een email gekregen met daarin een stukje van een Aladdinpuzzel. Erg leuk ontvangen: sinds dinsdag is er met een groep 4 een emailverkeer ontstaan.
Zo zijn we meteen bezig met leesbevordering en schrijfvaardigheid. Doordat het SOS logo bij elke mail is toegevoegd, wordt SOS een begrip met een visualisatie waardoor het beter verankert.
Aan het einde van de week weten de kinderen waarover de voorstelling gaat. Als verrassing krijgen ze op maandag 21 april 2008 een pakketje via de post: hierin zit het digitale prentenboek met de daarin verwerkte tekeningen van groep 4: Aladdin. Vervolgens hebben ze nog twee dagen om het boek te beluisteren en te bekijken. Er zijn allerlei taalbeschouwelijke elementen in verwerkt. Dat maakt het een bruikbaar boek waaraan je een hele lessenserie zou kunnen wijden. Thema’s: sprookjes-fantasie; goed-kwaad; piepklein-klein-groot-groter-grootst
Aan het einde van de week weten de kinderen waarover de voorstelling gaat. Als verrassing krijgen ze op maandag 21 april 2008 een pakketje via de post: hierin zit het digitale prentenboek met de daarin verwerkte tekeningen van groep 4: Aladdin. Vervolgens hebben ze nog twee dagen om het boek te beluisteren en te bekijken. Er zijn allerlei taalbeschouwelijke elementen in verwerkt. Dat maakt het een bruikbaar boek waaraan je een hele lessenserie zou kunnen wijden. Thema’s: sprookjes-fantasie; goed-kwaad; piepklein-klein-groot-groter-grootst
Geen opmerkingen:
Een reactie posten